top of page

Nieuw Repertoire

Op 16 oktober a.s. in de namiddag geven wij een concert in de Titus Brandsma Memorial in Nijmegen aan het Keizer Karel Plein. Wij zijn druk met de voorbereidingen. Niettemin ben ik zelf al aan het werken aan nieuw repertoire voor het volgend seizoen. Bovenaan op mijn lijstje staat het lied Gracia a la Vida van Violetta Parra. Zij is een Chileense componist met sterke banden met de cultuur van dat land. Het is een van de meest gecoverde Latijns-Amerikaanse liederen uit de geschiedenis. Het lied verhaalt over haar dank voor het leven dat haar zoveel gegeven geeft. De tekst kan gelezen worden als een ode aan rijke ervaringen uit haar leven. Voor haar was het echter de vertolking van diep verdriet uit haar leven waardoor ze in 1967 zelf een einde aan haar leven maakte.

Ik hoorde dit lied voor het eerst toen ik een paar jaar geleden op een congres was in Chili. Het koor van de Universiteit van Santiago de Chili zong dit bij de opening. Ik was diep onder de indruk van melancholische melodie en de diepere betekenis van de tekst. Deze ervaring is me bijgebleven om een mooie bewerking te maken waarin ook die diepere betekenis tot uitdrukking komt. Het zijn met name de meervoudige metriek en de modulaties van het lied die me raken. Ik kan niet wachten om er met mijn ensemble aan te beginnen.

Nieuwe liederen die ook op mijn lijstje staan zijn Fields of Gold van Sting. Ik weet dat dit lied favoriet is bij een aantal zangers van het ensemble. Ik ben ook al begonnen met Irish Blessing van Bob Chilcott. Zo blijf ik werken aan de opbouw van mooi repertoire; eigenzinnig en vernieuwend.

Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page